Home » Berichten » Blog » Hoe mijn Intermittent Fasting-avontuur in de Pyreneeën begon!

Hoe mijn Intermittent Fasting-avontuur in de Pyreneeën begon!

Hoe kun je maar 2 maal per dag eten, elke dag trainen (soms 2 keer), veel bewegen en je toch retefit voelen?

Dat is een vraag die veel mensen aan mij stellen, vooral nu het hele concept van intermittent fasting (IF) enorm in opkomst is.

Ik ben Jan Willem den Hollander en ik ben onlangs door What 2 Eat benaderd, naar aanleiding van eerder verschenen blogs over IF, of ik mijn persoonlijke verhaal met betrekking tot IF wil delen. Uiteraard neem ik met beide armen dit voorstel aan, puur omdat ik het echt gaaf vind dat er steeds meer mensen in aanraking komen met deze ene leefstijl hack waar ik al zoveel mensen mee heb geholpen.
Mijn achtergrond begint in de fitness wereld. In 2009 ben ik mijn eigen personal training gym begonnen, genaamd Bewust-Fit. In de afgelopen 10 jaar ben ik verder gegaan met leren en ben ik o.a. afgestudeerd in de klinische PNI (psycho neuro immunologie). Met andere woorden; ik heb geleerd wat alle ziektebeelden inhouden en ik vind het echt super om mensen te coachen bij gezonder te worden. Dit doe ik door op zoek te gaan naar de oorzaak van de situatie, dat is PNI.Ik doe dit online, in mijn praktijk en in mijn personal training gym.
Graag wil ik mijn verhaal over mijn persoonlijke ervaring met IF met jullie delen:

Wat is Intermittent Fasting? 
Intermittent fasting (IF) is geen dieet. Het schrijft niet voor wat je eet maar wanneer je eet. Je vast bewust binnen bepaalde tijden en je mag alleen eten binnen bepaalde tijden van de dag (vaak je ‘eetraam’ genoemd). De periode waarin je vast is altijd groter dan de periode waarin je eet. Door IF toe te passen kan je afvallen en het heeft positieve gezondheidseffecten op je lichaam, je hersenen en het kan je zelfs helpen om langer te leven!  Veel positieve gezondheidseffecten van intermittent fasting zijn te danken aan de verhoogde aanmaak van het menselijk groeihormoon (HGH Human Growth Hormone) en een verbetering van de insulinegevoeligheid. Je kunt intermittent fasting met verschillende methoden in de praktijk brengen. Een veel toegepast schema is door na het avondeten niet meer te eten en vervolgens het ontbijt over te slaan. Maar je kunt bijvoorbeeld ook een dag lang helemaal niets eten (Bron)

Mijn intermittent fasting reis

Dit begon tijdens mijn opleiding in de orthomoleculaire geneeskunde. De leraar op dat moment, Prof. L. Pruimboom, liet vallen dat die bezig was met een studie. De studie, genaamd “influence of a 10-day mimic of an ancient lifestyle” zou plaatsvinden in de Pyreneeën, waar we met een groep van 10 deelnemers zouden gaan leven in de natuur. Ik dacht, dit moet ik gaan doen. Het idee om 10 dagen te (over)leven in de natuur. Te leven naar de opkomst en ondergang van de zon, zonder telefoon, veel bewegen, natuur eten en meer daar werd ik helemaal vrolijk van. Goed om te weten; ik heb een achtergrond bij defensie, dus het onbekende en het testen van je lichaam vond ik altijd al interessant.
Zogezegd, zo gedaan. Ik meldde me aan en mijn 10-daagse retreat begon.

De eerste dagen
De eerste twee dagen wist ik niet wat ik kon verwachten. Nadat we werden opgehaald bij het vliegveld van Barcelona werden we naar het ziekenhuis gebracht voor de bloedonderzoeken, het bleef tenslotte een wetenschappelijke studie. Vervolgens werden we gedropt aan de voet van de berg. Twee gidsen waren erbij, deze deden overigens gewoon mee met ons.
De eerste maaltijd, een avocado met een eitje. Je moet even weten dat we nuchter aan moesten komen, dus we hadden geen ontbijt op. Toen al merkte ik de kracht van een avocado. Ken je die energie boost toen je vroeger een dextro of iets dergelijks nam? Precies hetzelfde, wat geweldig!
We liepen die eerste dag, zonder dat we het wisten, langs het landhuis waar we gingen overnachten de laatste nacht van de studie.

De eerste 10 nachten niet, dat deden we in een grot. Bovenop de berg hadden we een kamp gemaakt waar we overnachten, aten en terugkwamen de eerste dagen.Man, man, die hoofdpijn die ik had omdat ik mijn 8 dagelijkse bakkies koffie niet kon nemen. Zoals mastercard zou zeggen “pricesless”…

Wat een ervaring!
De dagen vulden we vooral met het verplaatsen, zo tegen de 17 km per dag, rusten, slapen en eten. Precies zoals onze voorouders het bedoeld hebben: Overleven! De verplaatsingen moesten nabootsen dat we aan het jagen waren. Helaas mocht dit niet echt, omdat we in een natuurreservaat zaten, echter de konijnen, kippen en zelfs een hert moesten we wel zelf slachten en klaarmaken.
Te bizar dat je gewoon eigenlijk allemaal niet weet hoe dat moet. Hoe slacht je een hert? Welke bessen kun je eten, en welke bessen niet? En tal van dat soort vragen. Als 100 mensen verdwaald raken in de natuur, dan overleeft welgeteld 1 mens het… Misschien.
Een echte back to basic kun je wel zeggen.
We gingen slapen wanneer de zon weg was (we hadden geen klok), we werden wakker wanneer de zon opkwam, we gingen bewegen als de temperatuur dat toeliet (overdag tegen de 35 – 40 graden en in de nacht tegen vriespunt) en we rusten midden op de dag. Eten hadden we 2 maal per dag en 3 à 4 dagen werd de mededeling gegeven dat we helaas niks gevangen hadden en dus geen maaltijd kregen. Balen!
Bijzonder dat je dan gewoon een berg op kan wandelen. 15 km wandelen, 1000 hoogtemeters en dat zonder ook maar een nootje of blaadje sla. Gewoon omdat de noodzaak er is.
En daar ging het om.
De wetenschapper wilde aantonen dat als je teruggaat naar de basis met je leefstijl, je het immuunsysteem kunt hervormen en gezondheid kunt herstellen.

Dit was het moment
Het was dit moment dat ik erachter kwam dat al die maaltijdplanners die ik maakte voor mijn klanten onzin was. Het was daar dat ik merkte dat als je af en toe honger hebt, je meer energie krijgt, je helderder wordt in je hoofd, je beter slaapt, je meer spiermassa maakt (i.c.m. bewegen) en je de waardes van voeding weer leert kennen en ga zo maar door. Je moet gewoon normaal nadenken over de frequentie van eten. Wat mensen ook beweren, 2 maal per dag is zat. Oké, de ene heeft misschien wat meer nodig dan de andere of juist wat minder, daar is geen discussie over mogelijk. Echter als je voldoende beweegt, af en toe honger hebt en sport, dan kan er niks misgaan. Belangrijke aanvulling; uiteraard is veel ook afhankelijk van je huidige situatie.

Resultaten
De resultaten waren overweldigend. Van, uiteraard, mensen die kilo’s verloren tot mensen die geen insuline meer nodig hadden bij diabetes type 2. Mensen die spontaan hun depressie verloren tot mensen die hun grenzen enorm uit aan het breiden waren. De resultaten staan gepubliceerd, dus je hoeft me niet op mijn blonde haren en blauwe ogen te geloven. Deze kun je hier vinden.
Het grote inzicht wat met deze studie werd bereikt is dat je met het nabootsen van een oude leefstijl, je gezondheid kunt herstellen.

Middelen die werden gebruikt kwamen met name neer op;
*Af en toe dorst hebben (intermittent drinking)
*Af en toe honger hebben (intermittent fasting)
*Zuurstoftekort (beweging)
*Bioritme herstel

En verder?
Ik ben aan de hand van deze ervaring verder gaan zoeken en onderzoeken vooral. Ik ben de studie PNI gestart, ik ben me gaan verdiepen en ik ben de leefstijl gaan coachen maar met name zelf toe gaan passen. Intermittent fasting is een onderdeel van deze leefstijl en coaching.
Ik denk dat als je niet beweegt, lees heel de dag zit, IF niet brengt wat je verwacht. Hetzelfde geld als je niet wilt sporten of de suikers in je eetramen niet wilt laten staan. Dit zal uiteindelijk leiden tot een stagnatie in je progressie en dat wil niemand.
IF is een klein stukje in de grote puzzel. De grote puzzel die voor veel mensen afvallen is. Belangrijk is dat je een doel hebt als je gaat starten.
Doelen zal je moeten stellen op hoger niveau. Als je als doel hebt om 10 kilo af te vallen, dan kun je simpelweg minder eten en dan gebeurt dat hoogstwaarschijnlijk. Maar wat dan?
Wat als je dat bereikt hebt?

Veel mensen vallen terug als ze dat doel hebben bereikt.
Als je als doel hebt om gezondheid te creëren of te behouden, dan is dat een status die je kunt hebben of krijgen door middel van o.a. IF. Dat betekent echter niet dat je, als je die status hebt, je de teugels kunt laten vieren. Je zult door moeten gaan met je gezonde leefstijl.
Dit heeft als resultaat dat je iIF gaat zien als een leefstijl en niet als een middel om een korte termijn doel te halen.

Wat doe ik nog meer?
Ik coach veel mensen. Dit doe ik onder andere op het YouTube kanaal van Bewust fit, in de online school van Bewust-Fit (die we onlangs hebben geopend)  en bij onze Spanje retreats 

Misschien heb je vragen naar aanleiding van mijn verhaal. Stel ze gerust.

By | 2018-12-07T10:16:33+00:00 december 6th, 2018|Blog, Gastbloggers, Jan-Willem den Hollander|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment