Home » Berichten » Blog » Verder met Intermittent Fasting; Iets voor mij? (deel 2)

Verder met Intermittent Fasting; Iets voor mij? (deel 2)

Mijn tweede week:
Na een succesvolle eerste week, werd in deze week de weegschaal mijn grootste vriend en vijand. De week begon super goed. Waar ik in mijn eerste week echt moeite had met het uitstellen van mijn ontbijt tot 10 uur, hield ik het nu veel makkelijker vol tot 12 uur! Ik zit nu op het schema 18:6. Dat betekent 18 uur vasten en 6 uur eten. Er zijn ook mensen die 14:10 aanhouden of 20:4. Mimi Z (43 jaar) houdt zelfs 23:1 aan als tijden! Zij eet slechts 1 maaltijd per dag, ’s avonds na het werken. Een Koningsmaal noemt zij dit; “Enkel volle producten, sinds een half jaar ook veggie behalve eieren en vis, noten volle kaas en wijn”.

Waarom mensen dit doen is zichtbaar op het grafiekje links.

De, voor mij, onbekende termen vliegen me om de oren!

Ook heb ik weer meer over IF geleerd. Zo leerde ik afkortingen die ik nog niet kende, zoals:
OMAD: One Meal A Day
TMAD: Two Meals A Day

En Ilona P. legde mij termen uit zoals deze:
*Clean fasting: losse thee zonder smaakjes of water
*Water fasting: alleen water
*Dry fasting: helemaal niets drinken
*Dirty fasting: thee met smaakjes, sap van een halve sinaasappel of citroen met honing bijvoorbeeld.

Maar uit ervaringsverhalen van anderen leerde ik ook dat je met de IF-tijden enorm kunt ‘spelen’.
Esther S. (44 jaar) heeft een hele tijd OMAD gedaan maar zij verschoof die tijd een beetje. Esther: ‘Ik kon niet alles op krijgen in 1 uur dus ik maakte er 22:2 van. Alle maaltijden tegelijk eten in 2 uur tijd. Maar met sportdagen werd dat me te veel. Nu zit ik op het stramien van TMAD op sportdagen / werkdagen en 16:8 in het weekend. En ben daar ook flexibel in want te rigide regels werken bij mij niet. Moet leuk en relaxt blijven en daarom houd ik IF (met low carb /keto) goed vol!”

En Ilona P (39 jaar) zegt: “Het liefst eet ik tussen 12:00 en 18:00 maar ik schuif ook wel eens hoor, maar altijd maximaal 8 uur eten.  Ben daar wel eens overheen gegaan met feestjes maar daar voelde ik me echt belabberd van en dat is het me niet waard. Ik kan nu prima stoppen, terwijl anderen nog door gaan. Dat is echt een overwinning, had ik vooraf nooit verwacht dat ik dat zou kunnen!”

De kilo’s vliegen er af.

En de succesverhalen waarbij IF wel werkt, en andere diëten niet, bleven binnenstromen:
Zo worstelde Raquel W. (42 jaar) al haar hele leven met haar gewicht. Raquel: “Ik heb echt ALLES geprobeerd van WW tot sapkuur en van Killerbody dieet tot Sonja Bakker. Zo’n 3-4 jaar geleden hoorde ik wel eens iets over vasten maar had me er nooit echt in verdiept tot ik het filmpje van Dr. Mike op Youtube tegen kwam over intermittent vasten en ik hing aan zijn lippen! Alles wat hij vertelde klonk/klinkt ook zo logisch en ik had echt een ‘aha’-moment. Ik ben het gelijk de volgende dag in de praktijk gaan brengen. 16:8. Ik at alleen tussen 12:00 en 20:00 en dat ging eigenlijk heel makkelijk. Helemaal omdat je gewoon koffie, thee en water mag drinken in de ochtend. Ik ben me meer en meer gaan verdiepen in vasten en deed al snel ook wel 20:4 en ook zelfs OMAD. Ik heb dit ook gedaan vlak voor de vakantie en viel hier echt onwijs mee af en moet zeggen dat ik het goed vol kon houden maar na mijn vakantie ( + 3 kilo) kon ik het niet meer opbrengen en sowieso kon ik niet meer in het ritme komen van afvallen, gezond eten en bewegen. Eigenlijk tot 2 dagen geleden want ik ben 2 dagen geleden weer begonnen met 16:8/18:6. Kortom…3 jaar geleden het ik het ontdekt, in die 3 jaar toch nog veel gejojo’d want tsja……als je heel erg van eten houdt en je de schakel niet 100% kunt vinden dan helpt natuurlijk niks! Ik ben in die 3 jaar wel 30 kilo afgevallen waarvan ik er 8 terug ben aangekomen dus al met al niet eens zo heel gek voor een jojo 😊”

Lekkerder in je vel door IF

Ook zijn er veel verhalen waarbij niet alleen gewichtsverlies, maar juist ook andere gezondheidsvoordelen redenen zijn om met IF door te gaan.
Zo is Ilona P (39 jaar) er in december 2017 mee begonnen na jaren last van haar buik en pijnlijke darmen gehad te hebben.  In oktober zag zij een filmpje van Terry Crews over IF en is zich daar in gaan verdiepen. Ilona: “Ontbijten stond me altijd al tegen en dat was direct een opluchting dat ik dacht mocht laten staan. Daarna beetje bij beetje mijn fast verlengd. Ik had het meeste moeite met ‘s avonds laat niet van alles te eten want dat was ik gewend. Als ik in de avond terug kwam van het sporten at ik nog, nu niet meer. Dat duurde even, want dat was wel afkicken. Ik heb dat opgelost door dirty fasting te doen. Daarna ging het goed zonder smokkelen en toen ging het ook hard en merkte ik echt verschil. Ik voel ook wanneer mijn lichaam overgaat op mijn reserves. Daarom doe ik minstens 16 uur vasten, liefst langer. Sommige zeggen dat voor vrouwen 14 uur voldoende is maar dat doet bij mij niet voldoende.
Ik doe alleen clean fasting en water fasting. Dirty fasting is gewoon geen vasten, merk direct het verschil. 
Heb ook dry fasting geprobeerd, deels, 13 van de 16-18 uur maar daar kreeg ik een droge huid van.”

Sinds ik IF doe heb ik geen last meer van mijn darmen, alleen als ik iets verkeerds eet (ik kan niet goed tegen brood pasta en rijst dus dat vermijd ik maar neem t nog af en toe wel, soms gaat dat goed, soms niet) 
Mm buik is daardoor veel platter en ik heb sinds februari niet meer de vraag gehad of ik zwanger was. Dat vond ik zo frustrerend, want dat hoorde ik dus dagelijks! En dat als sportinstructeur!  Vijf ochtenden en 4vier avonden sporten en dan nog een dikke pens😖. Maar door IF is dat zo goed als opgelost.
Ik heb ook veel meer energie, mijn huid is beter, mijn weerstand is beter en ik slaap beter omdat mijn lijf kan rusten in plaats van voedsel verwerken”.

Raquel W. ziet ook veel andere voordelen van IF:
1.In de ochtend hoef ik niet met eten bezig te zijn. Dit scheelt erg veel tijd en stress.
2. Omdat je ‘eetraam’ kleiner is heb je dus meer calorieën te verbruiken. Want 1300-1400 calorieën van ‘s morgen 7:00 tot 21:00 bijvoorbeeld, is een stuk lastiger te verdelen dan tussen 13:00 en 19:00. Dit vind ik erg prettig. Soms krijg ik het zelfs niet eens op!
3. je suikerspiegel schommelt niet iedere 2 uur dus je lichaam heeft meer rust. Ik merk dat ik veel rustiger in mijn lijf ben, betere huid heb, meer energie en dieper slaap. Ook (even afkloppen) ben ik nooit meer ziek. Ik kan boven mijn verkouden puber hangen zonder zelf ook verkouden te worden en dit was voorheen nooit zo dus ik weet zeker dat het geen toeval is.
4. sporten op een nuchtere maag ( ik doe dit graag in de ochtend) vind ik veel fijner. Véél meer energie en als je het aan het einde van je vasten doet is je verbranding dubbel zo hoog omdat je dan echt op pure vetverbranding sport.

De weegschaal: vriend en vijand tegelijk!

Hoe verliep mijn tweede week?
Zoals ik al schreef zit ik nu op 18:6 en gaat dat mij best goed af. De avonden worden steeds makkelijker en ik heb veel minder hongergevoel tussen de maaltijden door. Ik sta echt versteld hoe snel je lichaam hieraan went!
Ik heb ervaren dat honger komt in vlagen. Door mezelf af te leiden gaat dat gevoel ook zo weer over. Veel thee drinken doet wonderen en ik voel mij lekker in mijn vel.
Positief dus!

Teleurstelling
Helaas denkt de weegschaal hier iets anders over. De eerste week stond ik echt pas na 7 dagen op de weegschaal. Ik was ruim een kilo kwijt en dat gaf een boost. Bij dag 3 in mijn tweede week kon ik mijzelf niet beheersen en ging ik stiekem op de weegschaal staan. Ik kon mijn ogen niet geloven dat er nu ineens twee kilo was bijgekomen, terwijl het voor mijn gevoel zo goed ging! Ik ben serieus wel 4 keer op dat ding gaan staan, hopende dat het even in de war was en nu het goede gewicht zou laten zien. Maar die kilo boven mijn startgewicht bleef star in beeld staan.
Shit zeg. Ik baalde flink, maar…ik liet me niet uit het veld slaan. ‘Daarom mag je jezelf ook maar eens per week wegen, tussendoor kan het schommelen’, dacht ik bij mijzelf, ‘ik houd vast vocht vast ofzo’.
Maar een dag later (ja, ik stond weer op de weegschaal!) was het gewicht onveranderd.
De avond ervoor had ik daarbij ook nog een extreem opgeblazen gevoel, echt een buik vergelijkbaar met 5 maanden zwanger.

Ik ging op onderzoek uit op internet en op het IF-forum. Er kwamen een aantal reacties van mensen die ook aankwamen door IF. Nou zeg, dat wilde ik eigenlijk niet horen! En veel mensen gaven als tip om goed je eetpatroon in de gaten te houden; dus letten op je calorieën, liefst niet meer dan 1400 per dag.

Calorieën tellen; niets voor mij!

Toch een dieet?
Had ik mij dan vergist in IF en is het toch een dieet in plaats van een levensstijl? Als ik de ingezonden verhalen zo las vielen mensen af door lang te vasten en in hun ‘eetraam’ te eten als een koning, nou ja….een gezonde koning dan wel 😉 Maar nu lees ik dat het niet alleen het vasten is, maar ook calorieën tellen door ze in te voeren in een app. En laat ik nou net een gruwelijke hekel hebben aan calorieën tellen! Er zijn zoveel heerlijke producten, bomvol goede vetten maar vol calorieën! Denk aan avocado, olijfolie, vette vis en noten.
Moet ik die nu dan laten staan? En vervangen voor calorie-arme light producten die niets doen voor je lichaam? Nee, dat gaat voor mij niet werken! Ik wil mij houden aan de uitgangspunten waar ik in geloof (zie deel 1 bovenaan mijn blog). En door calorieën te tellen verandert er iets in mijn mindset; eten voelt dan weer als een obsessie, ik ga weer focusses op wat wel en niet mag, en dat houd ik niet lang vol. Gelukkig zegt Dr. Mike (de filmtip van Raquel W.) hier het volgende over: “It is NOT a diet; it’s restricting your eating window istead of restricting calories”.

Koolhydraten minderen
Wat ik wel wilde doen is het aantal koolhydraten wat meer beperken. Wat meer koolhydraatarm koken en niet alleen brood als lunch. Nog iets wat ik kon veranderen is de hoeveelheden die ik eet. Ik was in de veronderstelling dat je bij TMAD drie maaltijden moet proppen in twee.
Om 12 uur at ik dan ook meer omdat het eigenlijk mijn ontbijt en lunch in één zijn. Het zelfde geldt voor het avondeten; ruim opscheppen want ik moet er 18 uur op teren.
Vanaf dag 5 ben ik gaan opletten. Ik at wat meer groente en fruit tijdens mijn lunch, en ’s avonds maakte ik een courgette-lasagne in plaats van echte. 

Meer eiwitten
Dag 6 at ik yoghurt met fruit en havermout als lunch en in de avond een koolhydraat-arm pompoen recept.
Ik kreeg nog meer tips binnen zoals het eten van meer eiwitten en deze: “ De maaltijden zijn te ver uit elkaar denk ik. Waardoor je stofwisseling ook anders werkt. Probeer er een maaltijd tussen te zetten of anders langer te vasten waardoor je 2 maaltijden korter op elkaar zitten. Verspreidt het dus iets meer als je op hetzelfde aantal koolhydraten wilt blijven zitten”.
Ik heb deze tips op dag 6 en 7 ter harte genomen. Tussen de maaltijden door wat lekkere groente als komkommer, paprika of tomaatjes als snack, en meer eiwitten als kwark, gekookt eitje en vis!

Het moment van de waarheid!

Resultaat:
In de ochtend van dag 8 heb ik mij pas weer gewogen (de weegschaal riep mij dagelijks maar ik heb hem weten te weerstaan). En het resultaat na mijn tweede week: 2,8 kilo lichter dan mijn laatste weegmoment! 1,8 kilo onder mijn start-gewicht en 0,4 kilo lichter dan vorige week. Nog 3,2 kilo tot mijn streefgewicht. Wat een opluchting dat er toch iets gebeurd is!

Ik ga in ieder geval nog twee weken door. Benieuwd hoe dat mij afgaat en of ik daarna nog verder ga met IF?
Houd de Facebook-pagina van What2Eat in de gaten voor mijn derde, tevens laatste?, blog over IF!

By | 2018-11-04T08:36:00+00:00 november 4th, 2018|Blog|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment