Home » Berichten » Blog » De Monkey Platter; Het middel om je kind gezond te laten eten?

De Monkey Platter; Het middel om je kind gezond te laten eten?

Veel ouders maken bewuste keuzes over wat zij hun kind te eten geven. De één geeft zijn kind alleen maar biologische, verse producten zonder E-nummers en toegevoegde suikers. De ander vindt dat een koekje of snoepje op zijn tijd best moet kunnen en is minder kritisch bij het uitzoeken van de boodschappen in de supermarkt.

Waar echter we het echter (bijna) allemaal wel over eens zijn is: ‘mijn kind moet voldoende groente en fruit binnen krijgen!’
Klinkt vrij simpel, maar dat blijkt niet altijd het geval!


 

Want wat nou als je kind het simpelweg NIET eet?
Wij hebben zo’n meisje (bijna 2 jaar) die gelukkig wel fruit eet bij het ontbijt, maar waar bij het avondeten geen stukje groen (of oranje, rood, of welke kleur voeding dan ook) naar binnen wil. Tenzij het ongezond is, dan wel!
Hebben kinderen daar een zesde zintuig voor? Hoe kan het dat ze een patatje, wat ze niet kennen en nog nooit eerder hebben gezien, met het grootste gemak naar binnen schuiven, terwijl een stukje avocado, ook helemaal nieuw, niet eens in de buurt van de mond mag komen?

Een groot raadsel wat voor veel ouders een dagelijks probleem blijkt te zijn.  Een kleine troost: jouw kind schijnt niet de enige te zijn die zijn eten overal naar toe werpt behalve in zijn mond.
Bij het consultatiebureau kijken ze er inmiddels niet raar meer van op als ouders op het consult hier hun frustraties over uiten.

Hun adviezen:
– Ga geen strijd aan, houd het gezellig aan tafel, het is een fase (dat laatste hopen we dan maar).
– Niet teveel tussendoortjes en drinken geven voor het eten
– eet op tijd!

‘Het is heel belangrijk dat je dit eet, het is gezond voor je!’
Goede adviezen van het consultatiebureau, die wij meteen zijn gaan volgen. En we hebben er zelf nog één aan toegevoegd.
Uit een recent onderzoek in Chicago, uitgevoerd door Dr. Maimaran en Dr. Fishbach, is namelijk gebleken dat als je een kind voedsel aanbiedt met de boodschap ‘hier word je groot en sterkt van’ of ‘dit is heel gezond voor je’, dit een averechts effect heeft! Als voedsel simpelweg als lekker bestempeld wordt of als er helemaal niets bij verteld wordt, zijn kinderen geneigd er meer van te eten.
Dat doen we dus ook niet meer.
Maar wat dan wel?

De Monkey Platter
In mijn zoektocht naar tips en trucs kwam ik The Monkeyplatter tegen.  De Groene Vrouw schreef er over in haar blog: “Monkey Platter: Laat je koter kiezen!”
Allereerst schrijft zij over de aangeboren voorkeur voor gezond voedsel van ieder kind (Ja, ook echt bij die van jouw).

In 1939 voerde Clara M. Davis een serie experimenten uit met baby’s en voeding.  Maak je geen zorgen: no babies were harmed during this experiment 🙂 maar haar onderzoek leverde wel een aantal extreem interessante ervaringen op. In de tijd van Davis werd er niet bepaald naar kinderen geluisterd, laat staan dat ze gevraagd werden wat ze zouden willen. De heersende opinie was dat kinderen moesten eten wat ze voorgezet kregen. Deden ze dat niet, dan was uithongering een geoorloofd middel om ze alsnog zover te krijgen.

Clara Davis zag dit anders en ging ervanuit dat baby’s een aangeboren voorliefde hebben voor voedingsmiddelen die ze nodig hebben om hun lichaam optimaal te laten werken. Ze runde een weeshuis en observeerde gedurende 4 jaar de voedingsvoorkeuren van 15 kinderen. Vanaf het eerste moment van bijvoeding mochten de kinderen zelf kiezen wat ze wilden eten en hoeveel.

Ze konden (in eerste instantie) dagelijks kiezen uit 33 voedingsmiddelen: verschillende soorten groenten, fruit, vis, eieren, vlees, beendermerg, orgaanvlees, melkproducten en (grijs zee)zout. Er was geen enkele restrictie vanuit de onderzoekers: de kinderen mochten volledig zelf bepalen wat ze aten en hoeveel. Het uiteindelijke dieet van de kinderen varieerde sterk. Ze ontwikkelden hun eigen smaak en hadden hun eigen voorkeuren. Sommige kinderen aten dagenlang alleen maar eieren of beendermerg, anderen gingen vol op de groenten.

Maar het interessante was: over de tijd genomen kregen ze allemaal een compleet dieet binnen, met alle essentiële voedingsstoffen. Een aantal kinderen zijn nog tot in de kleuterleeftijd gevolgd, en hoewel je uit zo’n kleine groep geen wetenschappelijke conclusies kunt trekken, groeiden ze op tot gezonde, goed gevoede kinderen.

Clara Davis aan het woord:

“None of the eat-what-and-how-much-of-what-you-want infants had the same diet on any given day, week or month. Every diet differed from every other diet, 15 different patterns of taste being presented, and not one diet was the predominantly cereal-and-milk diet, with smaller supplements of fruit, eggs and meat, that is commonly thought proper for this age.” [1]

De kinderen kregen toegang tot in essentie gezonde producten. Dus nee, ze konden niet kiezen uit Big Macs, Honey Puffs of snoep. Maar dat wil niet zeggen dat de kinderen per definitie gezond zouden eten. Ze hadden makkelijk tekorten kunnen oplopen door te kiezen voor een eenzijdig dieet met alleen vlees of juist alleen groenten – maar dat deden ze niet. Voor mij persoonlijk een extra bevestiging dat wij als mensen floreren op een dieet van pure, onbewerkte voedingsmiddelen met plantaardige én dierlijke voedingsmiddelen.

Wat is nou een Monkey Platter?
De monkey Platter is een middel om kinderen zelf te laten kiezen wat zij willen eten. Zoals De Groene vrouw al beschreef leek me dat helemaal geen gek idee. Zolang je als ouder zelf maar bepaalt wat je in de Monkey platter aanbiedt.
Het is eigenlijk niets anders dan gewoon verschillende soorten eten aanbieden op een bord.
De Kaboutertuin geeft voorbeelden van Monkey Platters en zij gebruikt hierbij heel simpel een cupcake blik, gewoon omdat dit lekker veel vakjes heeft en je hier veel in kwijt kunt.

Waarmee vul je de Monkey Platter?
Jij bepaalt als ouder nog steeds waar je de Monkey-platter mee vult. Het spreekt voor zich om hier geen chips of koekjes in te doen (in het onderzoek blijkt ook dat jonge kinderen zelf een gevarieerd, verantwoord eetpatroon kunnen samenstellen maar zij zullen de verleiding van chips en koekjes moeilijk kunnen weerstaan). Grote kans dat zij eerst die bakjes leegmaken en dan te vol zitten voor de gezonde varianten.

Je hoeft de Monkey-Platter echter ook niet alleen maar te vullen met groente en fruit. Je kunt het afwisselen met kaas, eieren, biologisch vlees, maïs, kidneybonen, olijven, rozijnen, vis of stukjes volkoren brood (met olijfolie bijvoorbeeld).

Als advies wordt gegeven om in ieder geval één voedingsmiddel erbij te doen die verantwoord is en die je kind redelijk lekker vindt. In ons geval zou dat zoete aardappel zijn. Je kind zal deze vermoedelijk als eerste pakken en daarmee de eetlust opwekken.
Om het lekkerder te maken zou je gezonde dipsausjes kunnen maken op basis van yoghurt. Kinderen vinden het vaak erg leuk om te dippen en dat nodigt weer uit om meer te eten.

De hele dag door
Volgens De Groene vrouw is een groot voordeel van de Monkey Platter dat je het de hele dag door kunt aanbieden, en op die manier kunt ontdekken wanneer de eetmomenten van je kindje zijn. Drie keer per dag eten is ook maar verzonnen, en veel kinderen zijn juist rond lunch en avondeten te moe om nog echt te genieten van hun voedsel. Als ze alle belangrijke zaken overdag al via het Monkey Platter in hun mond hebben gestopt, hoef jij je als ouder niet druk te maken of ze alles wel binnenkrijgen.

Door de Monkey Platter de hele dag op je salontafel te laten staan, krijgen slechte eters genoeg (of in ieder geval meer dan we van hen gewend zijn) te eten. Het is de hele dag beschikbaar en kinderen eten zo ongedwongen tussen hun spel door. Het feit dat ze zelf kunnen bepalen wat, hoeveel en wanneer ze eten, komt heel erg tegemoet aan de behoefte aan autonomie.

Slecht voor de tandjes?
Toch zijn er ook tegengeluiden van het ‘de hele dag door’ aanbieden van eten. Voor de tanden is het minder goed. Daarvoor is aan te raden om de maaltijden te beperken tot drie keer per dag met twee momenten voor tussendoortjes.  De Monkey Platter zou dan alleen op vaste momenten aangeboden kunnen worden.
Het is dus per situatie verschillend. Eet je kind goed? Beperk, voor het behoud van de tanden, het aanbod tot vaste momenten. Voor slechte eters kan je doel in eerste instantie zijn om voldoende eten binnen te krijgen en stel je de Monkey Platter juist de hele dag door beschikbaar.

Zijn er nog speciale afspraken die je met kinderen kunt maken bij het gebruiken van The Monkey Platter?
Daar zijn de meningen op internet over verdeeld. Je ziet vooral terug dat ouders The Monkey Platter gebruiken om zo ontspannen mogelijk met kinderen te eten. De kinderen bepalen zelf hoeveel en hoe lang ze eten.
De Kaboutertuin geeft aan: “Als mijn kinderen niet meer hoeven, mogen ze het van mij laten staan, máár regel is wel dat ze aan tafel blijven zitten. Totdat we allemaal klaar zijn. Vaak gaat er dan tóch nog wel een hapje in.

Ook lees ik een ouderpaar die met hun oudere kinderen (5 en 7) hebben afgesproken dat ze in ieder geval uit twee bakjes moeten eten. Welke ze kiezen mogen ze zelf weten, maar ze moeten iedere avond weer van twee bakjes op zijn minst geproefd hebben.

De Monkey Platter voor jezelf?
Nog een laatste tip van De Groene vrouw:
Is je wel eens opgevallen wat we onze gasten voorzetten op een feestje, of wat we zelf voorgezet krijgen? Negen van de tien keer volgt het een vast stramien: taart-blokjes kaas-chips-borrelnootjes. Maar als je uit de band springt en een groentenplateau maakt, wordt het gewoon gegeten. Simple as that.

Maak een groot bord met gesneden wortel, komkommer, tomaat, appel, maar ook blokjes kaas en echte worst, gestoomde broccoli, gebakken pompoen, roggebroodtorentjes met kaas/spek, gevulde eieren, weet ik veel, verzin het. Zorg voor een paar lekkere dips en klaar is kees. Wedden dat je gasten de Pringles niet eens missen?

En het mooiste is: je hoeft niet eens te wachten tot een feestje. Je kunt ook gewoon tijdens je dag een Monkey Platter voor jezelf regelen. Voor tijdens de lunch of op je werk!

By | 2018-09-23T08:37:40+00:00 september 9th, 2016|Blog|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment