Home » Berichten » Blog » Kindermarketing en waarom wij er blind intrappen

Kindermarketing en waarom wij er blind intrappen

Onlangs had Monique van der Vloed een zeer felle discussie op haar Facebook groep. Aanleiding was haar post over een potje chocoladepasta wat was gericht/bedoeld voor baby’s. De eigenaresse van “ de kleine keuken”, ( de fabrikant)  zat toevallig ook in de groep en reageerde. Haar reacties waren natuurlijk zeer zorgvuldig uitgekozen, en er werd hevig geprobeerd om de zogenaamde “ gezondere punten” aan deze pot chocopasta uit te melken. 

Deze hele discussie wekte bij Monique enorm veel vragen op. Hoe krijgen fabrikanten het toch steeds weer zo voor elkaar dat er veel mensen daadwerkelijk in hun sluwe en slimme verkoop-praatjes trappen en zelfs hun kleine kinderen veel suikers aanbieden terwijl ze denken erg gezond bezig te zijn?  Monique gaat hier dieper op in. Lees hier aan bevindingen!

Kleinschalig zelf-onderzoekje
Ik besloot dit eens te gaan onderzoeken. Ik stelde vijf moeders in de leeftijden van 25 tot 39 jaar met kinderen in de leeftijden van 6 maanden tot 6 jaar oud vijf vragen. Mijn vragen gingen over voeding gericht op kinderen en hoe sterk de invloed van de fabrikant is bij het inkopen. Op mijn vraag hoezeer de moeders letten op producten speciaal gericht op kinderen, antwoordden vier dat zij hierop erg veel letten. Op mijn vraag of zij een potje chocopasta geschikt voor baby’s vanaf 8 maanden zouden inkopen, antwoordden maar liefst vier moeders dat zij dit vertrouwden en zouden kopen. De andere moeder wist te vertellen, dat een baby van 8 maanden geen chocoladepasta nodig heeft. De derde vraag die ik hen stelde ging over de doorslaggevende factoren waarom zij deze producten kochten. De antwoorden waren vrij unaniem:

– het is handiger
– het is gezond, omdat het voor kinderen is gemaakt, en dan is het vast beter dan reguliere producten
– het is leuk voor de kinderen, leuke plaatjes of afbeeldingen in worst bijvoorbeeld
– bij gebrek aan eigen inspiratie, zijn de producten ( die door fabrikanten voor ons zijn bedacht) handig en makkelijker

Een enkele moeder zei dat zij wel lette op wat erin zat, de andere vier moeders deden dit nooit. 

Vraag vier ging over biologisch en 100% natuurlijk. Werd hier altijd voor gekozen? Drie zeiden ja, twee zeiden nee. Biologisch is altijd duurder, was het argument. 

Mijn laatste vraag ging over bewustzijn van de vaak schrikbarend veel aanwezige suikers. Letten ze op de suikers in al deze kindervoeding? Alle vijf antwoordden nee. Het vertrouwen in de fabrikant en hun praatjes op verpakkingen, reclames op tv en radio, en social media doen hun werk. 

Tot slot liet ik hen alle vijf het potje chocoladepasta zien. Ik vroeg hen naar hun oordeel. Drie moeders hadden aan “ goed voor je kleine” en “ vanaf 8 maanden” al genoeg info om dit te kopen. De andere twee moeders bestudeerden het potje wat zorgvuldiger en een moeder vroeg zich af, wat kokosbloesemsuiker was. Toen ik de tegenvraag stelde “ wat denk je dat het is?” antwoordden zij “ een gezonde suiker..? Toch? Dat staat tenminste op het potje…” 

Dat klopt, zoals je hierboven kunt lezen. Kokosbloesemsuiker wordt hier opgehemeld als het” goede en dus gezonde”  antwoord op geraffineerde “ slechte” suikers. Daarnaast nog een heel deskundig verhaaltje over de verwerking van deze slimme gezonde suiker in “ kleine lijfjes”. Kokosbloesemsuiker bevat inderdaad nog wat aan mineralen. Echter is dit te verwaarlozen. En heeft zeker geen enkele invloed in dit potje. Per 100 gram geeft het bijna 30 gram suiker. De mineralen in deze 30 gram zijn nauwelijks nog traceerbaar. En blijft het kort door de bocht gewoon ….suiker. Niets meer of minder. Hoe mooi het kletspraatje op het potje ook wordt gebracht.  

Inspelen op gevoel
Naast kinderen zelf, zijn moeders de allergrootste doelgroep voor fabrikanten. Vrouwen beslissen het meest over wat er in de voorraadkasten komt in de keuken. Daarop wordt goed ingespeeld. Op verpakkingen zien we vaak nogal betuttelende kreten, zoals “ goed voor je kleintje!” of “ lekker slapen met het pyamapapje!” Zeker prille moeders zullen hier ontzettend gevoelig voor zijn. Een fabrikant kan het ook nog persoonlijker maken, door een eigen persoonlijke touch in hun bedrijf te stoppen. Zoals dit gebeurt bij “ de kleine keuken” waar zeer wordt ingezoemd op het feit dat het allemaal zelf moeders zijn. Dit schept een band, een herkenning wat elke willekeurige moeder al meteen heeft overgehaald het product in volste vertrouwen te kopen. Daarnaast wordt er vaak met biologisch, gezond en 100% natuurlijk gesmeten. Denk aan “ zonder kleurstoffen!” of “ zonder kleur/geur/smaakstoffen” en “ zonder suiker!”. 

Ook leuke illustraties doen hun werk. Immers: we kopen minder snel een product met een saaie verpakking. Leuke plaatjes, tekeningetjes en vrolijke kreten prikkelen moeders ook enorm. 

Er wordt ook vaak ingespeeld op het grote gemak. Als we een supermarkt binnenwandelen, bestaat meer dan 80% uit kant-en-klaar meuk. Dit geldt ook voor de kindervoeding. Flesjes kant en klaar frisdrankjes, pakjes sap, broodbeleg, zuivel/toetjes…..het kan gekker dan gek. Gemak dient de mens, maar absoluut NIET onze gezondheid. Dit gaat zeker op voor onze voeding. Niet alleen in ons voedsel wordt erg veel suiker gebruikt, maar ook in kindervoeding. En dat begint zelfs al bij de eerste weken van je kindje. Johannes broodpitmeel, een middel om spugen tegen te gaan bij een baby, bestaat al uit 70% maltodextrine. In opvolgmelk komen we deze maltodextrine ook vaak tegen. Er komen steeds meer onzinnige ( dus niet essentieel voor de groei en ontwikkeling van je kindje) producten op de markt. Baby koekjes, pyamapapjes, reepjes, en dus ook al chocoladepasta voor je kindje vanaf de achtste maand. Je kindje heeft geen chocoladepasta nodig om te groeien. Al evenmin mierzoete koekjes, papjes en andere onzin. Naast een heleboel liefde heeft het essentiële voedingsstoffen nodig, die zeer eenvoudig uit de natuur zijn te halen. Groente en fruit…het klinkt erg simpel, maar dat komt, omdat het ook simpel is.

Hoe herken je kindermarketing?
Zoals je hebt kunnen lezen, wordt er nogal wat in de strijd gegooid door fabrikanten om hun producten te verkopen. Allen beweren ze uiteraard zeer gezond, voedzaam, gemakkelijk en verantwoord te zijn. Maar het grappige van alles is juist, dat dit vaak andersom is. En kun je je kindje in sommige gevallen beter een lange vinger of een biscuitje geven. Daarin zit vaak veel minder suiker, dan in de koekjes geschikt voor kinderen. Het is erg lastig, om niet in al deze kletspraat en misleidende kreten en claims te trappen. Zeker als je juist het allerbeste wilt voor jouw kindje, zijn betrouwbaar-ogende producten zeer verleidelijk. Daarnaast is het allemaal al voor ons uitgedacht. Wij hoeven dus niet meer na te denken over wat een baby vanaf de zesde-achtste-twaalfde maand wel/niet “ mag”. Dit is absoluut een zeer belangrijke doorslaggevende factor om deze producten in blind vertrouwen in te kopen. Om kindermarketing te herkennen, moet je de trucjes eerst begrijpen. Wat zijn deze?

 

Verpakkingen
Net als bij andere producten, investeren fabrikanten vaak veel meer geld in verpakkingen dan in de producten zelf. Verpakkingen moeten een product namelijk verkopen. Het moet niet alleen moeders prikkelen, maar ook kinderen zelf. Daarom worden kinderproducten op ooghoogte gezet voor kinderen, zodat zij deze niet kunnen missen. Het kind haalt de moeder over om het product te kopen, en trekt haar aandacht naar het product. 

Voor moeders worden er veel claims en kreten gebruikt. een doosje hagelslag wat bijvoorbeeld “ 30% minder suiker” bevat, of biologisch is, wordt meteen verleidelijker voor een bewuste moeder die het allerbeste wil voor haar kind ( eren)  Helaas zegt het allemaal totaal niets. Gebakken lucht. Wat belangrijk is, zijn de ingrediënten en voedingswaarden op een verpakking. De rest kun je gewoon overslaan. 

Bekende merken
Er zijn op gebied van baby/kleuter/peutervoeding verschillende merken die vrij bekend zijn en hun reputatie zorgvuldig hebben opgebouwd. Denk aan merken als Olvarit, Nutricia, en liga. Omdat deze merken zeer betrouwbaar overkomen worden de producten gewoon in blind vertrouwen ingekocht. Maar ook deze merken werken met soms extreem veel suikers.

Deze pot venkeldrank van Olvarit bestaat bijna geheel uit suiker. Dit mag volgens Olvarit al worden gegeven aan zuigelingen vanaf de vierde maand. Schrikbarend veel. Maar omdat Olvarit een goede betrouwbare naamsbekendheid heeft, wordt zo’n pot zonder blikken of blozen ingekocht. 

Bottom line: ook bekende merken zijn net zo onbetrouwbaar als niet bekende merken. Skip ook hier alle onzin op een verpakking en lees enkel de ingrediënten en voedingswaarden 

Biologisch
Voeg “ biologisch” en “ het beste voor je kindje” samen en je hebt als fabrikant gegarandeerd succes. Zeker afgelopen twee jaar hebben we een explosieve groei gezien van babyvoeding op basis van biologische ingrediënten. Biologisch heeft een zeer gezond imago. Natuurlijk is het fijn, zeker voor mens, dier en milieu, dat we massaal voor biologisch kiezen. Maar het betekent geen vrijbrief. Het is net zo rijk aan suiker, vetten, zout en andere stoffen die we in niet-biologische producten/bewerkte producten kunnen vinden. Ook in biologische opvolgmelk zit bijvoorbeeld suiker. Dat geldt ook voor andere babyvoeding. Een potje biologische pindakaas voor kindjes is natuurlijk helemaal hip en leuk, maar je kunt ook voor minder geld wat biologische pinda’s kopen en deze zelf even malen tot pindakaas in de keukenmachine. Wees je bewust, dat biologisch vaak wordt “ misbruikt” om te verkopen. Ook hier geldt : lees alleen de ingrediënten en voedingswaarden.

95% onzin
Wat je je vooral moet afvragen, is of jouw kindje het product waar je mee in handen staat in de supermarkt, het werkelijk NODIG heeft. Zeker 95% van alle babyvoeding is klink-klare onzin. Chocoladepasta voor een baby vanaf acht maanden? Venkelthee wat is gemaakt van suiker geven aan jouw zuigeling van nog geen vier maanden oud? Dreumesmelk? Pyjama papjes? Fruithapjes met koekjes? Letterkoekjes voor je baby/peuter om meteen het alfabet al snoepend te leren? 

Anders gezegd: bedenk je eerst goed wat jouw kindje echt nodig heeft. Jouw kindje kan het alfabet vast leren met gewone blokken of ander educatief speelgoed. Niet met een berg suiker .

Deze informatie is afkomstig van Monique van der Vloed. Meer informatie over voeding en lekkere recepten vind je op  haar website! Het volledige artikel is hier terug te vinden.

By | 2018-09-23T08:37:34+00:00 januari 3rd, 2017|Blog|1 Comment

About the Author:

One Comment

  1. David Lenkes 8 augustus 2020 at 15:46 - Reply

    Het is altijd goed om mensen bewust te maken van allerlei marketing,maar Monique van der Vloed kan ook erg overdrijven en heeft ook niet alle wijsheid in pacht, de toon waarop is vaak erg moralistisch en overdreven.

Leave A Comment Reactie annuleren