Home » Berichten » Blog » De ‘Rustig-eten-Challenge!’

De ‘Rustig-eten-Challenge!’

Tegenwoordig zie je allerlei challenges waarbij aandacht gevraagd wordt voor een gezonde levensstijl. We kennen vast allemaal de Planking-Challenge, de Ab-Challenge,de Smoothie Challenge of de Vega-Challenge.
Al deze challenges zijn er op gericht om je uit te dagen! Een paar dagen (meestal een maand) moet je een bepaalde oefening of voeding centraal  zetten in je dagelijks leven.

Doordat je er een maand zo intensief mee bezig bent geweest is er een grote kans dat het, in meerdere of mindere mate, een blijvende verandering in je levensstijl teweeg brengt.

 

Gezond leven is een hype!
En daar is helemaal niets mis mee! Maar wist je dat je vele mensen met een gezonde levensstijl toch vaak een cruciale fout maken?
Het gaat er namelijk niet alleen om WAT je eet, maar vooral HOE je het eet!

Gemiddeld doen we 15 minuten over onze avondmaaltijd terwijl dat twintig jaar geleden nog het dubbele was! We zijn allemaal druk. Naast ons werk hebben we ons huishouden, gezin, sociale afspraken en het liefst willen we ook nog sporten en gezond en vers koken.
Om dat allemaal te kunnen realiseren zijn we gewend om alles snel en efficiënt te doen.
En dat heeft zijn weerslag op hoe we eten. Ookal hebben we de tijd om langer aan tafel te zitten, we zijn zo geprogrammeerd geraakt dat we alsnog een maaltijd naar binnen schrokken. Het haastige tempo van overdag, en alle keren dat we wel snel weg moeten na het eten, heeft ervoor gezorgd dat we zo efficient mogelijk eten.
En vaak betekent dat; Niet goed kauwen!

De ‘Rustig-eten-Challenge!’
Wij dagen jou uit om de komende week eens goed te letten op hoe vaak jij op je eten kauwt!!
Je zal versteld zijn hoe weinig je dat eigenlijk doet. Het advies is om elke hap minimaal 20 keer te kauwen. Nog beter is 32 keer.
Lukt het jou om zo rustig te eten dat je in ieder geval 20 keer per hap redt?

Waarom deze Challenge?
Rustig eten en vaak kauwen heeft heel veel voordelen.
We zetten ze even voor je op een rijtje:

  • Langzaam eten zorgt ervoor dat je sneller verzadigd bent en jezelf niet vol propt met voeding die je helemaal niet nodig hebt. Als je te snel eet krijgt je maag immers niet de kans om tijdig aan te geven dat je vol zit. Wist je dat je hersenen 15 tot 20 minuten nodig hebben om te beseffen dat je eet?
  • Je maag went aan de hoeveelheid die je eet. Eet je dus te snel (en daardoor vaak teveel) dan went je maag en grote hoeveelheden. Door langzaam te eten leer je weer luisteren naar je lichaam en naar je hongergevoel
  • Door langzaam te eten krijg je minder calorieën binnen!
  • Je spijsvertering werkt beter als je goed kauwt. Het wordt voor je maag en darmen immers makkelijker om het eten te verteren en dat levert automatisch minder darm- en maagproblemen op.
  • Misschien wel de belangrijkste allemaal: door langzaam te eten GENIET je meer van je eten!
    Door goed te kauwen proef je de verschillende smaken en ingrediënten beter. En dat is toch een mooie beloning van deze Challenge?

Hebben wij je overtuigd en doe jij ook mee met onze Challenge?
Laat ons weten hoe het is gegaan! Stuur een mailtje naar: info@what2eat.nl of laat een berichtje achter op onze Facebookpagina!

 

Bron: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/94319-succesvol-afslanken-door-langzaam-eten.html

By | 2018-09-23T08:37:27+00:00 september 26th, 2017|Blog|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment